نوای دل








من كالاي ايراني مي خرم


من کالای ایرانی میخرم






اوقات شرعي





سخني از بهشت





ولایت


روزشمار غدیر



وصيت نامه شهدا


وصیت شهدا



دانشنامه مهدويت


مهدویت امام زمان (عج)



رتبه






آمار بازديد






تدبر در قرآن


آیه قرآن



حدیث موضوعی


حدیث موضوعی
 
  پروا کن... ...

اتَّقوا اللهَ و کونوُا زَیْناً و لا تکونوا شَیناً، جُرُّوا إلَینا کُلَّ مَودَّهٍ وادْفَعوا عَنّا کُلَّ قبیحٍامام حسن عسکری علیه السلام فرمودند از خدا پروا کنید و زینت (ما) باشید، ‌نه مایه ی عار و ننگ. هر محبّت و مهرورزی را به سوی ما بکشانید و هر زشتی را از ما دور کنید.
منبع      تحف العقول ص ۴۸۸
شرح حدیث:
رابطه ی ما با خاندان رسالت و پیشوایان معصوم، رابطه ی «پیشوایی» و«پیروی» است. آنان «امام» هستند و ما مأموم و پیرو. آنان اسوه و الگویند، ما تابع و سرمشق گیرنده از آنان. آنان پاک و متقّی و عادلند، ما هم باید در پی طهارت و تقوا و عدالت و صداقت باشیم، تا در ادّعای تشیع و پیروی، ‌راست گفته باشیم و با رفتار خوب و اخلاق شایسته خویش، مایه ی خوشنامی و زینت آنان باشیم، نه سبب بدنامی و ناراحتی شان. گاهی یک پدر، انسان خوب و صالحی است، اما فرزندی بد و شرور دارد. بدیهای او را از چشم پدرش می بینند و رفتارش مایه شرمساری پدر می گردد. امامان، پدران معنوی ما هستند. رفتارمان باید به گونه ای باشد که برای آنان کسب آبرو کند، نه آن که مایه ی آبروریزی برای ایشان باشد. کسی به نام زکریا، قبلاً مسیحی بود و زمان امام صادق علیه السلام مسلمان شد. در مدینه خدمت آن حضرت رسید. از توصیه های امام به او یکی هم این بود که مراقب مادرش باشد و به او نیکی کند. با آن که مادرش مسیحی بود، رفتار خوب پسر که در اثر مسلمانی و به توصیه امام صادق علیه السلام بود، در مادر هم تأثیر گذاشت و او هم تمایل پیدا کرد مسلمان شود. مادر به فرزندش گفته بود این گونه سفارشها از سوی پیامبران به پیروانشان می شود. به هر حال، مادر هم مسلمان شد این رفتار شایسته، سبب می شود دلها و محبتها به سوی خاندان عصمت و طهارت علیهم السلام جذب شود. شیعه باید این گونه رفتار کند، ‌تا مردم جایگاه والا و آسمانی امامان را بشناسند و به سوی آنان گرایش یابند.

پی نوشت اصول کافی، ج ۲ ص ۱۶۰ (تفصیل داستان را در کتاب داستان راستان شهید مطهری، جلد دوم، حکایت «حق مادر» بخوانید حکمت های عسکری ترجمه و توضیح چهل حدیث از امام حسن عسکری علیه السلام جواد محدثی انتشارات آستان قدس رضوی، چاپ اول ۱۳۹۱

موضوعات: اعتقادی, سيره, اهل بيت, حديث
[سه شنبه 1396-03-23] [ 05:53:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  ماه پرواز رسید... ...

عمال مهم و ضروری قبل از ماه رمضان از زبان امام رضا 1- «وَ عَلَيْكَ بِالْإِقْبَالِ عَلَى مَا يَعْنِيكَ» (عیون اخبار الرضا، جلد2، صفحه 51) کارهای لغو و بیهوده را کنار بگذار. یک مقدار دنبال کار مفید باشی 2- «وَ أَكْثِرْ مِنَ الدُّعَاءِ وَ الِاسْتِغْفَارِ وَ تِلَاوَةِ الْقُرْآنِ» دعا بیشتر بخوان، زیاد استغفار کن و تلاوت قرآن داشته باش. 3- «وَ تُبْ إِلَی اللَّهِ» توبه کن. تا ماه رمضان که می‌آید پاک شده باشی.     وارد ضیافت الله می‌خواهیم بشویم. معمولاً در مهمانی آدم از قبل آماده می‌شود 4- فرمود: «وَ لَا تَدَعَنَّ أَمَانَةً فِي عُنُقِكَ إِلَّا أَدَّيْتَهَا» اگر حق‌الناس بر گردن تو هست، اگر حق الله بر گردن تو هست بپرداز. تا ماه رمضان نیامده، به کسی بدهی داری، بگو: می‌خواهم پاک وارد ماه رمضان شوم. خمسی به گردنت هست، زکاتی به گردنت هست، حق‌اللهی به گردنت هست تا دیر نشده بپرداز.  5- «وَ لَا فِي قَلْبِكَ حِقْداً عَلَى مُؤْمِنٍ إِلَّا نَزَعْتَهُ» اگر کینه‌ای در دلت هست این کینه را ریشه‌کن کن.  6- «وَ لَا ذَنْباً أَنْتَ مُرْتَكِبُهُ إِلَّا قَلَعْتَ عَنْهُ» اگر گناهی انجام دادی از آن گناه‌ها فاصله بگیر. 7- «وَ اتَّقِ اللَّهَ» تقوا داشته باش 8- «وَ تَوَكَّلْ عَلَيْهِ فِي سِرِّ أَمْرِكَ وَ عَلَانِيَتِكَ» در سر و علن، مخفی و آشکار، توکل به خدا داشته باش. اگر آدم به خدا توکل داشت، همه مشکلاتش برطرف می‌شود. این ذکری هم که شما هر روز می‌خوانید، امام رضا فرمود: این ذکر را روزهای آخر زیاد بخوان. «أَكْثِرْ مِنْ أَنْ تَقُولَ فِيمَا بَقِيَ مِنْ هَذَا الشَّهْرِ اللَّهُمَّ إِنْ لَمْ تَكُنْ قَدْ غَفَرْتَ لَنَا فِي مَا مَضَى مِنْ شَعْبَانَ فَاغْفِرْ لَنَا فِيمَا بَقِيَ مِنْهُ» (عیون اخبار الرضا، جلد2، صفحه 51) خدایا اگر ما را در گذشته ماه شعبان نیامرزیدی، در آینده ماه شعبان، این چند روز باقیمانده ما را ببخش و بیامرز.

موضوعات: اعتقادی, سيره, اهل بيت, حديث
[پنجشنبه 1396-03-04] [ 08:08:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  ​این الرجبیون... ...

امام کاظم (ع)فرمود: رجب  نام رودى است در بهشت که از شیر سپیدتر و از عسل شیرین‏تر است کسى که یک روز از ماه رجب را روزه بگیرد  خداوند متعال از آن رود به او می نوشاند.

موضوعات: مناسبت ها, سيره, اهل بيت, حديث
[جمعه 1396-01-11] [ 06:37:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  فاطمه لیلة القدر.... ...

 امام جعفر صادق ارواحنافداه :  إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِی لَیْلَهِ اَلْقَدْرِ.اَللَیْلَهُ: فاطمه والقدر: اَللَّهُ. فمن عرف فاطمه حق معرفتها، فقد ادرک لیله القدر، و انّما سُمّیت فاطمه لانّ الخلق فطموا عن معرفتها … و قوله: وَ ما أَدْراکَ ما لَیْلَهُ اَلْقَدْرِ لَیْلَهُ اَلْقَدْرِ خَیْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ، یعنى: خیر من الف مؤمن و هى ام المؤمنین.تَنَزَّلُ اَلْمَلائِکَهُ وَ اَلرُّوحُ فِیها و الملائکه المؤمنون الذین یملکون علم آل محمد(ص) و الروح القدس هى فاطمه. بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ کُلِّ أَمْرٍ سَلامٌ هِیَ حَتَّى مَطْلَعِ اَلْفَجْرِ. یعنى حتى یخرج القائم.  

اللیله، حضرت فاطمه، است. القدر ،«اللَّه» است. پس هر کس که فاطمه و مقام ایشان، را به حقیقت بشناسد، حتماً شب قدر را درک کرده است. و علت نام‏گذارى آن حضرت به فاطمه، به خاطر این است که مردم از شناختنش، ناتوان هستند. اما معناى «لیله القدر، بهتر از هزار ماه است»؛ یعنى، بهتر از هزار مؤمن است و آن نیز ام‌‏المؤمنین حضرت زهرا (س) مىیباشد. مراد از ملائکه، مؤمنان عالِم به علوم آل محمد و مراد از روح یا روح‌‏القدس همانا، فاطمه است و مراد «طلوع فجر» ، ظهور “حضرت مهدی و قائم"، است.

تفسیر فرات کوفی ، ص ۵۸۱، 582

موضوعات: اعتقادی, سيره, اهل بيت, حديث
[یکشنبه 1395-12-29] [ 06:16:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت